palavre
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 


Rechercher Cautare avansata

Ultimele subiecte
» PSORIAZIS
Vin Oct 30, 2015 9:20 pm Scris de Admin

» Cele 7 rugi din „Tatal Nostru”
Mar Aug 27, 2013 7:35 pm Scris de Admin

» Chakrele si activarea lor Purificarea si Echilibrarea CHAKRELOR
Mar Aug 27, 2013 7:28 pm Scris de Admin

» VINDECATORI DIN MANASTIRI
Mar Aug 27, 2013 7:24 pm Scris de Admin

» Zece secrete ale longevitatii despre care nu va vorbeste medicul
Mar Aug 27, 2013 7:17 pm Scris de Admin

» METODE DE PURIFICARE A ORGANISMULUI si cateva leacuri de sezon
Mar Aug 27, 2013 7:15 pm Scris de Admin

» Cel mai ieftin remediu natural pentru cancer şi bolile infecţioase
Vin Noi 16, 2012 8:49 pm Scris de Admin

» Obezitate
Vin Oct 26, 2012 3:49 am Scris de Admin

» Orzul - o planta miraculoasa
Joi Sept 27, 2012 9:00 pm Scris de Admin

Forum
Join turbo's empire
STIRI, VEDETE, SANATATE, Top66 Statistici Intercer 2.0 - Mai aproape de cer
Conectare

Mi-am uitat parola

TRAFIC

Semnificatia religioasa a numelui lui Iisus Hristos

In jos

Semnificatia religioasa a numelui lui Iisus Hristos

Mesaj Scris de Admin la data de Mar Iul 13, 2010 12:03 am

In urma cu doua milenii urma in traditia
Vechiului Testament numele copilului se punea imediat nasterii, datorie
care era lasata de obicei in seama mamei copilului, fara insa ca tatal
sa fie exclus.
In iudaismul talmudic, fapt atestat inca din perioada scrierii Noului
Testament, punerea numelui a fost mutata in a opta zi, cand baiatul era
taiat imprejur, aratand prin aceasta ca nou-nascutul isi dobandeste
identitatea abia ca membru in comunitatea religioasa, scrie Jurnalul National.
Numele, avand o incarcatura bogata simbolica, putea reprezenta o
scurta descriere a unui eveniment important, pozitiv sau chiar negativ.
Numele primului om nascut, Cain, este pus chiar de Eva, care exclama: “Am
dobandit (qaniti) om de la Dumnezeu”,
spune Alexandru Mihaila,
asistent universitar la Facultatea de Teologie Bucuresti. La nasterea
lui Noe, in ebraica Noah, tatal sau Lameh spune: “Acesta ne va
mangaia (yenahamenu) in lucrul nostru si in munca mainilor noastre”.

Numele patriarhului Isaac, in ebraica Ithaq, face aluzie la verbul
tahaq, “a rade”, aceasta pentru ca Avraam si femeia sa, Sara, au ras
cand Dumnezeu le-a fagaduit nasterea unui copil la batranete. La prima
vedere fagaduinta divina parea imposibila, mai ales ca Sara era stearpa.
Tocmai de aceea, copilul va purta numele care manifesta “surasul”
indreptat de Dumnezeu catre oameni.
Iisus in Orient, Isus in Occident
Numele Iisus era un nume destul de comun in Palestina sec. I d.Hr. In
ebraica el suna Iehosua sau prescurtat Iesua, fiind transliterat Iesous
in greaca, limba care nu are sunetul “s”. Faptul ca grecii pronuntau
pe atunci Iesous este confirmat de faptul ca latina l-a preluat ca Iesus
(Jesus) (sec. I-II dHr.), forma pastrata si in limbile occidentale.
Citirea Iisus este deci de data mai tarzie, tinand cont de evolutia
modului de pronuntie a limbii grecesti. Este pronuntarea traditionala a
Bisericii Ortodoxe, intrata si in limba romana.
In mediul teologic catolic si neoprotestant din Romania s-a impus
recent varianta Isus, cu un singur “i”. Nu se poate spune ca una dintre
citiri este gresita si alta adevarata, ci mai degraba ca sunt
manifestarile propriilor traditii, menite chiar diferentierii
confesionale. Acuza ca Isus cu un singur “i” seamana cu vreun cuvant
care ar insemna “asin” nu are nici o baza filologica.
Iehosua inseamna in ebraica “Iahve va salva, va
mantui” sau “Iahve este mantuire”, fiind deci un nume teoforic. Radacina
verbala de la care provine este yasa, care la forma hosia inseamna “a
ajuta”, “a salva”, subiectul putand fi omul (Deuteronom 22,27),
judecatorii (Judecatori 2,16), regele (2 Regi 14,4), dar mai ales
Dumnezeu. Interesant este ca verbul hosia a dat si forma liturgica hosia
na “mantuieste-ma, Te rog” sau “mantuieste-ne, Te rugam” (Psalmul
117,25), care in greaca a fost transliterat osanna, “osana” (Marcu
11,9-10; Matei 21,9).
Nume vestit de inger
Dincolo insa de aceste aspecte istorice, Sfanta Scriptura ne prezinta
o viziune teologica foarte importanta. Pentru evanghelisti, punerea
numelui Iisus Mantuitorului nu era un fapt intamplator. In primul rand,
numele a fost vestit de catre ingerul Gavriil: “Si iata vei lua in
pantece si vei naste fiu si vei chema numele lui Iisus”.

Apoi semnificatia numelui este comentata in Matei 1,21: “Ea va
naste Fiu si vei chema numele Lui: Iisus, caci El va mantui poporul Sau
de pacatele lor”.
Ca Dumnezeu intrupat, numele primit, care se
traduce “Iahve (Dumnezeu) mantuieste”, capata o consistenta care
depaseste simbolismul numelor acordate oamenilor obisnuiti. In Hristos,
numele devine o realitate, pentru ca El insusi este Dumnezeu Care
mantuieste.
Supranumele de Hristos
Hristos nu constituie numele Mantuitorului propriu-zis, ci este un
supranume. El provine din limba greaca, de la verbul hrio “a unge”.
Hristos inseamna “Cel uns”, corespunzand de fapt ebraicului Masiah
(transliterat in greaca Messias – Ioan 4,25).
“Masiah” era numit initial regele in Israel, pentru ca la
ceremonialul de investire era uns cu untdelemn de catre un preot sau un
profet cultic. Regelui David, Dumnezeu i-a promis o dinastie vesnica,
fagaduinta care insa a fost pusa sub semnul intrebarii in 586 i.d.Hr.,
cand regatul Iuda isi pierde independenta politica. Dinastia lui David
nu va mai fi restabilita, dar profetiile despre venirea unui descendent
davidid, un rege drept ales de Dumnezeu, a generat o intensa asteptare
mesianica.
Mantuitorul S-a prezentat pe Sine ca fiind Mesia, dar imparatia Lui
nu era din lumea aceasta (Ioan 18,36), ci era imparatia cereasca, a
carei apropiere chiar a predicat-o inca de la inceputul activitatii.
avatar
Admin
Admi
Admi

Mesaje : 898
Data de inscriere : 23/05/2010

http://palavre.expressforum.org

Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum